Fredag 18. april

Vågnede flere gange fra kl. 4:44 men ku ikke få mig op. 

Til sidst fik jeg vasket mig og pakket og ville gerne se stranden. 

Spurgte i receptionen – og fik morgenmad. 

Værtinden kom ud og spurgte ind til min lidt negative review af stedet jeg lavede i går aftes.  

Hun spurgte meget positivt ind til nogen af emnerne og forklarede om webstedet Agoras prispolitik som de er afhængige af. 

Jeg blev lidt ked af min hårde kritik. Enkelte punkter havde jeg ikke helt ret i!

Da jeg skulle betale morgenmaden – var det gratis!! – I går aftes var det ikke inkluderet (?) men jeg takkede så meget. 

Afsted til stranden!

(Der var ingen strand!) Der var en gigantisk mole eller 4-sporet betonomfartsvej med gadelygter osv der buede sig ud i havet foran byen.  Den blev ikke brugt til noget som helst. Øh, jo, opbevaring af en rejsende forlystelsespark. 

Retur efter bagagen og ud på vejen for at finde en tricycle!

Han stansede men havde en kone, et lille barn, og en stor søn i cyklen. Intet problem. 

De flyttede om på motorcyklens bagsæde. Min rygsæk kom op på taget og jeg fik sidevognen for mig selv! – familie, forklarede han. 

Han og konen diskuterede lidt hvor jeg skulle sættes af. Da vi kom forbi der hvor bussen ankom i går sagde han, nej – ikke rigtigt sted. 

Vi kørte gennem hele byen og jeg fik at se hvor “omfartsvejen” landede. Den er ikke med på google maps. 

Så blev jeg sat af på en busterminal. 

Sløv stemning. Folk ku ikke rigtig forklare noget som helst. Dog var dere også i baggrunden en bus hvor ser stod nogen. Den skulle til Manila!

Jeg ku bare købe en billet ved billetdisken. 1170+280‎ = 1.450pesos. 

1170 til Naga

280 for færgen. ( ikke helt nok til færgen skulle det vise sig)

Busturen tog 2-3 timer til byen Allen hvor FastCat ligger til. Færgen var fyldt 🙁

Retur til første leje hvor General Santos også sejlede næsten med det samme – vi skulle dog først gennem 3 – 4 kontroller. 

Magnetkontrollen

Betale havneskat (50 p)

Skrive sit navn og alder på passagerlisten

Købe et mærke (10 p)

Så ombord ad bovporten ( som altid). Færgen er ret skrabet mht passagerfaciliteter men der var en kiosk med lokale varer. 

Videre. Chaufføren kører sindssygt stærkt, typisk 80-100 km/t. Tydeligt at busserne EJER vejen. Der overhales både venstre og højre om og gerne selv om man ikke kan se langt nok frem. 

Der bliver dyttet hvis noget er i vejen. Farten ligger på lige vej på 100-110 km/t

Der bremses hårdt op og bussen hælder slemt i svingene.

Os forsædepassafgerer har ikke sikkerhedsseler. Og chaufføren bruger kun sin en gang imellem. 

Tydeligt at lastbiler kun kører 80 mens bussens speedometer bipper over 90 km/t. 

Det bipper ofte – også i bjergterræn. 

Pause på omfartsvejen til Sorsogon. (Googlemarker)

chauffør afløst i Sorsogon City

Stor Påske-procession i Nabua stoppede os i næsten 1 time. 

Procession i Nabua

Også procession i Santa Teresita

procession i Santa Teresita

Bussen kommer fra Davao! og kører til Manila

Fra Naga’s busholdeplads til Davao. 3600 pesos ca. incl. færger. 

firmaet hedder Davao Metro Shuttle

Fra PITX (Naga) til Davao. 4 busser hver nat:

PM:

9-10

11-12

2-3 am

6-7 am

Turen tager ca. 40 timer. 

Bussen er en golden dragon. Kinesisk. Kører supergodt med en stærk dieselmotor. Har USB stik i sædet. Manuelt gear.  Ingen hækcamera. 

—-

Fortsættes